Rusya’nın Savaşı Özgür Avrupa Radyosuna/Radio Liberty’ye Hayat Veriyor


Soğuk Savaş’ı yaşamamış herkes, Portekiz Netflix casus gerilim dizisi “Glória”yı olasılık dışı bulabilir.

Portekiz kırsalının derinliklerinde, küçük Glória köyünde, 1950’lerde Portekizli ve Amerikalı mühendisler tarafından yürütülen karmaşık bir radyo iletim operasyonu, Radio Free Europe adlı Münih merkezli bir haber kuruluşunun bir şubesi ortaya çıktı.

Çeşitli Sovyet cumhuriyetlerinin dillerinde haberler ve komünizm karşıtı mesajlar yayınlıyor, ancak dizide ve gerçek hayatta bu, ilk misyonunun yalnızca bir parçası: Aynı zamanda bir CIA cephesi.

1971’e kadar Özgür Avrupa Radyosu, Demir Perde’yi aşmak ve o zamanlar Çekoslovakya’da, Polonya’da ve başka yerlerde anti-komünist muhalefeti kışkırtmak isteyen gizli bir ABD istihbarat operasyonuydu.

Operasyonu ortaya çıkınca CIA, Radio Free Europe’a fon sağlamayı durdurdu. O zamandan beri, haber kuruluşu Amerika Birleşik Devletleri Kongresi tarafından finanse ediliyor ve editoryal bağımsızlığa sahip.

Radio Free Europe/Radio Liberty — ya da RFE/RL — “Glória”da dramatize edildiği şekliyle artık tarihsel selefine çok az benziyor, ancak yine de yerel izleyiciler için yerel dillerde yerel muhabirler tarafından gerçeklere dayalı gazetecilik misyonunu büyük ölçüde sürdürüyor. eski Sovyet alanı ve Orta Asya boyunca.

Kuruluş artık Münih yerine Prag’da bulunuyor ve büyüyor, bu ay Letonya’nın Riga kentinde Rusya merkezli personelinin büyük bir bölümünü barındırmak için yeni ofisler açıyor.

Bu günlerde, RFE/RL sadece kısmen bir radyo yayıncısıdır, ancak bazı bölgelerde insanların ona erişme şekli hala hava dalgalarıdır. Rusça konuşan kitlesinin çoğunluğu, haberlerini çevrimiçi olarak, özellikle sosyal medya platformları aracılığıyla buluyor.

Prag ofislerinde, yüksek kapılar, sıkı güvenlik kontrolleri ve önde dalgalanan ABD bayrakları, ziyaretçilerin Amerikan bağlantılı bir binaya girdiklerinden şüphe duymasına neden olmuyor.

Ancak bu büyük gri mermer ve beton küp – Franz Kafka’nın gömülü olduğu tepenin hemen yukarısında – her hafta milyonlarca insana ulaşan modern bir haber odası barındırıyor.

Outlet, “medya özgürlüğünün kısıtlandığı veya profesyonel bir basının tam olarak gelişmediği” 27 dilde ve 23 ülkede yayın yapan programları ve kanalları aracılığıyla haftalık ortalama 40 milyon kişiyi kendine çektiğini söylüyor.

Rusya’nın geçtiğimiz Şubat ayında Ukrayna’yı işgal etmesi, Özgür Avrupa Radyosu’nun operasyonlarını hem sarstı hem de misyonunun önemini vurguladı. İşgalden birkaç gün sonra örgüt Rusya’daki faaliyetlerini askıya aldı. Zaten Moskova’nın yıllarca artan baskısıyla karşı karşıya kalmıştı ve personelin çoğunu daha savaş patlak vermeden önce Prag’a ve diğer ofislere tahliye etmişti.

Yayıncının başkanı ve genel müdürü Jamie Fly, uzun süredir yangınla mücadele modunda.

Bay Fly, geçen yılın sonlarında bir röportajda, “Şu anda karşı karşıya olduğumuz zorluk ve Ukrayna’nın işgali, yalnızca en son yinelemedir,” dedi. “Bu ortamlarda faaliyet gösterdiğimizde giderek daha fazla baskı görüyoruz ve bazı durumlarda ülkelerin dışına itiliyoruz. Bu bizim için her zaman bir meydan okuma olmuştur.”

Taliban liderliğindeki Afganistan ve otoriter Beyaz Rusya’daki darlıklar, yayıncının diğer ciddi zorlukları arasında yer alıyor.

RFE/RL’ye göre, Rusya’nın Ukrayna’yı işgali, mühendislerinin Rusya ve diğer yerlerdeki yasakları aşmak için yeni yollar bularak sansür uygulamalarının önüne geçmek için sürekli çalışmak zorunda olmalarına rağmen, yeni izleyiciler kazandırdı.

Örgüt, Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinin ilk haftasında, RFE/RL web sitelerinin trafiğinin 2021’in aynı haftasına kıyasla neredeyse üç katına çıkarak yaklaşık 70 milyona ulaştığını söyledi. Bu trafiğin yarısından fazlası Rusya ve Ukrayna’dan geldi.

Bu kazanımlar o zamandan beri istikrar kazandı. Savaşın başlangıcından 2022’nin sonuna kadar, Şimdiki zamanRFE/RL’ye göre, RFE/RL’nin amiral gemisi Rusça kanalı, Facebook’ta üç kattan fazla ve RFE/RL’ye göre Rusya’da erişilebilir olmaya devam eden YouTube’da dört kattan fazla arttı.

Yayıncının Kırgızistan gibi Orta Asya ülkelerindeki çalışmaları, özellikle yolsuzluğun ortaya çıkarılmasında etkili oldu. Yerel ağ, Kırgız hükümeti tarafından “sahte haber” yasasını ihlal ettiği suçlamasıyla geçen yıl iki ay süreyle engellendi. Radio Free Europe/Radio Liberty iddiaları reddetti ve Rusya’da yaptığı gibi izleyicilerini gazeteciliğini takip etmeye devam etmeleri için VPN kullanmaya teşvik etti.

Ve Ukrayna’daki savaşı kapsaması, hizmetlerinin önemli bir parçası olsa da, örgütün en ayırt edici hizmeti, Çeçenya ve Tataristan gibi Rus bölgelerine odaklananlar da dahil olmak üzere, yerel dilde yayınlanan bölgeye özgü programlarıdır.

Bu yaklaşım – yalnızca küçük topluluklar tarafından konuşulan diller için bile – uzun süredir Radio Free Europe/Radio Liberty operasyonlarının önemli bir özelliği olmuştur.

Estonya’nın eski cumhurbaşkanı Toomas Hendrik Ilves, 1984’ten 1993’e kadar Münih’teki yayıncı için çalıştı, bu izleyicilere kendi dillerinde tarafsız, kaliteli haberlerle ulaşmanın özellikle hayati olduğunu söyledi.

Geçen hafta bir telefon görüşmesinde, “RFE/RL’nin rolü, ana dilde nesnel bilgi sağlamada çok önemlidir ve 30 yıl önce sahip olduğu rolün aynısıdır,” dedi.

Bu görevin, Rusça konuşan dünyanın sahip olduğu birçok bilgi kaynağı olmayan izleyiciler için daha kritik hale geldiğini de sözlerine ekledi. “Başkaları için sınırlı kaliteli bilgi kaynakları var ve kendi dilinizde kaliteli haberciliği duyabilmek önemlidir” dedi.

Ve Bay Ilves’in kuruluşta olduğu dönemde olduğu gibi, 21. yüzyıldaki enkarnasyonu, başka bir çığır açan değişim döneminden geçen geniş bir bölgeden gelen gazeteciler ve göçmenler için bir tür Nuh’un gemisi.

6 Mart’ta, Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinden 10 gün sonra, RFE/RL Moskova operasyonlarını askıya alacağını duyurdu. yerel makamlar, kuruluşun kendisini ve bazı personelini yabancı ajan olarak etiketlemek için 2021 emrine uymayı reddetmesi üzerine milyonlarca dolarlık ödenmemiş para cezalarını gerekçe göstererek, aleyhine iflas davası başlattıktan sonra.

RFE/RL’nin Rusya Servisi yöneticisi Andrei Shary, “Biz kimsenin temsilcisi değiliz ve bu etiketleme talebini sansür, yayın politikasına müdahale etme girişimi olarak gördük ve düşünmeye devam ediyoruz” dedi.

Kendisini “gururlu bir Rus” olarak tanımlayan Bay Shary, diğer bazı Rus meslektaşları gibi Prag’da bir yuva kurdu.

İcra başkanı Bay Fly, Bay Shary’nin Rusya’ya dönmesi halinde büyük ihtimalle hapse atılacağını düşünüyor. Bay Shary’nin metanetle yüzleştiği bir gerçek, “Muhtemelen annemi bir daha asla canlı göremeyeceğim” diyor.

Moskova bürosundan ayrılan genç kuşak gazetecilerden bazıları, bir gecede kaçan arkadaşların paniğinden kaçınarak, işgalden önce güvenli bir şekilde yer değiştirmiş olmanın rahatlığını yaşıyor.

29 yaşındaki insan hakları muhabiri Anastasia Tishchenko, 2021’de yayıncının Prag’daki ofisine taşınma kararıyla mücadele ettiğini söyledi. Ağ üzerindeki Rus baskısı nedeniyle “bir tür tehlike hissedebileceğiniz” bir dönemdi. dedi. “Ama yine de senin için özellikle tehlikeli bir şey görmedin.”

“Şimdi bunun hayatımdaki en doğru kararlardan biri olduğunu düşünüyorum” diyen bir röportajında, “Tüm iyi eğitimli arkadaşlarım, imkanları olsa kaçtılar, Almanya’da, Türkiye’de, Portekiz’de yaşadılar. – ama Rusya’da değil.

Bayan Tishchenko’nun kalp kırıklığı, Rusya’nın Ukrayna’yı işgali konusunda ailesiyle arasının açılmasıydı. Ukrayna’da doğmuş olan ebeveynleri, Kremlin’in olaylar versiyonuna inanıyor – Rusya’nın Kiev’deki baskıcı bir hükümete karşı savaşan ve kazanan bir kurtuluş operasyonu yürüttüğüne. Sayısız aile arasında ortaya çıkan bir bölünme.

Rusya’daki evine gidip gidemeyeceğini bilmediğini ve bunun yerine kendisi gibi insanlardan oluşan destekleyici bir topluluğun parçası olarak Prag’daki işine odaklanmaya çalıştığını söyledi.

“Bir gün eve gitmeyi, büyüdüğüm sokaklarda yürümeyi, ablamın çocuğuyla oynamayı hayal etmek, bu sadece bir rüya” dedi.



Kaynak : https://www.nytimes.com/2023/01/24/world/europe/rfe-russia-ukraine.html

Yorum yapın